План за заштиту деце /ученика од насиља, злостављања и занемаривања, као и повећања сарадње међу ученицима и родитељима, запосленима и ученицима и запосленима
Доношењем Закона о ратификацији Конвенције Уједињених нација о правима детета, Законом о основама система образовања и васпитања, Националним планом акције за децу наша земља се обавезала да предузме мере за спречавање насиља у породици, институцијама и широј друштвеној средини и обезбеди заштиту детета. Ради реализације овог циља ирађен је Посебни протокол за заштиту деце од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама (у даљем тексту Посебни протокол).
Посебни протокол разрађује интерни поступак у ситуацијама сумње или дешавања насиља, злостављања и занемаривања, али пружа и оквир за превентивне активностирада унапређења стандарда за заштиту деце/ученика.
Насиље је сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства деце/ученика.
Насиље може имати следеће облике:
- Физичко
- Емоционално/психолошко
- Социјално
- Сексуално насиље и злоупотреба деце
- Насиље коришћењем информационих технологија
- Занемаривање и немарно поступање
- Експлоатација
Главно подручје рада: заштита деце/ученика основношколског узраста од свих облика насиља у школи.
ЗАДАЦИ ШКОЛЕ
У школи ћемо креирати климу у којој се:
- учи, развија, негује и подстиче култура понашања и уважавања личности;
- не толерише насиље;
- не ћути у вези са насиљем;
- развија одговорност
- сазнања о насиљу обавезују да се реагује
ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ
Омогућавање услова у школи који деци и ученицима обезбеђују живот и рад који доприносе њиховом оптималном максималном развоју.
Интерес детета/ученика је примаран у односу на интерес свих одраслих који раде у школи или учествују у раду школе
Обезбеђење поверљивости података и заштита права на приватност детета и ученика
Учешће детета/ученика у свим фазама процеса заштите кроз благовремена и континуирана обавештења на начин који одговара њиховом узрасту и разумевању ситуације и кроз могућност да изразе своје мишљење;
ЦИЉЕВИ ПРОГРАМА
Општи циљ је унапређење квалитета живота ученика применом:
- мера превенције за стварање безбедне средине за живот и рад ученика
- мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање у школи
Специфични циљеви:
- Спровођење и неговање климе прихватања, толеранције и уважавања.
- Укључивање свих интересних група (ученици, наставници, стручни сарадници, административно и помоћно особље, директор, родитељи, старатељи, локална заједница) у доношење и развијање програма превенције.
- Подизање нивоа свести свих укључених у живот и рад установе за препознавање насиља, злостављања и занемаривања.
- Дефинисање процедура и поступака за заштиту од насиља и реаговања у ситуацијама насиља.
- Информисање свих укључених у живот и рад установе о процедурама и поступцима за заштиту од насиља и реаговање у ситуацијама насиља.
ЗАДАЦИ У ОБЛАСТИ ПРЕВЕНЦИЈЕ
- Упознавање са правном регулативом Општим и Посебним протоколом
- Израда Програма за заштиту деце / ученика од насиља
- Дефинисање улога и одговорности у примени процедура и поступака
- Развијање и поштовање богатства различитости и културе понашања у оквиру васпитно-образовних активности
- Организовање обука за ненасилну комуникацију и конструктивно решавање конфликата
- Организовање разговора, трибина, представа, изложби, спортских такмичења о безбедности и заштити деце/ученика од насиља
- Дефиинисање правила понашања и последица кршења правила
- Развијање вештина ефикасног реаговања у ситуацијама насиља
- Умрежавање свих кључних носилаца превенције насиља(савет родитеља,школски одбор,ученички парламент,наставничко веће)
ЗАДАЦИ У ОБЛАСТИ ИНТЕРВЕНЦИЈЕ
- Усклађена и доследна примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља
- Сарадња са релевантним службама
- Континуирано евидентирање случајева насиља
- Праћење и вредновање врста и учесталости насиља путем истраживања, запажања и провере
- Подршка деци која трпе насиље
- Рад са децом која врше насиље
- Оснаживање деце која су посматрачи насиља за конструктивно реаговање
- Саветодавни рад са родитељима
Што се тиче сарадње између запослених, родитеља и ученика сви запослени дужни су да истакну термине консултација на огласној табли у холу. У наведеним терминима са наставницима могу разговарати редовни и ванредни ученици и родитељи.
Планирани су и родитељски састанци о којима у дневницима образовно-васпитног рада морају постојати записници.
У Школском одбору и Савету родитеља родитељи имају активну улогу и могућност учешћа у доношењу одлука.
Ученици имају своје представнике у Школском одбору, Активу за развојно планирање, Тиму за самовредновање и Тиму за борбу против насиља, злостављања и занемаривања.
По двоје ученика из сваког одељења чини Ученички парламент. У сарадњи са координатором из редова запослених и предметним наставницима учествују у организацији разних хуманитарних акција и предавања на теме трговине људима, заштити од вируса ХИВ, штетности употребе психоактивних супстанци…
По потреби се решавају (евентуални) проблеми ученика везани за оцене и изостајање из школе на састанцима којима присуствују ученици, њихови родитељи, разредни старешина, педагог и директор школе.