ТЕМАТСКА НЕДЕЉА ЗДРАВЕ ХРАНЕ

image_pdfimage_print

Поводом 16. октобра, Светског дана здраве хране, у нашој школи, реализована је тематска недеља под називом „Здрава храна“, у пероду од 17. – 21. октобра 2022. године.

Савремени начин живота, неправилна исхрана и физичка неактивност остављају негативне последице по здравље како деце, тако и одраслих. Како бисмо подсетили ученике на основна правила здраве исхране, наша школа се придружила у обележавању овог значајног датума.

У току тематске недеље одржани су часови из следећих предмета: математике, историје, географије, енглеског језика, француског језика, куварства, агенциског и хотелијерског пословања, науке о исхрани, а у припреми завршне приредбе учествовали су чланови Ученичког парламента и еколошке секције .

Овом приликом је истакнута међупредметна корелација између наставних садржаја везаних за здраву храну. Догађај је и медијјски пропраћен.

Током Тематске недеље ученици који су чланови еколошке секције припремили су и презентовали радове на тему „Здрава храна и туризам“. На часовима еколошке секције је вођена дебата на тему здраве хране. Потом су ученици уз помоћ професорке израдили пано на тему пирамида здраве исхране.

Данијела Мијаиловић

 

 

У реализацији  су учествовали  и ученици одељења 4-3  на часу науке о исхрани, где је истовремено одржана и хоризонтална настава са педметом куварство са практичном наставом. Час су пратили, давали савете и сугестије наставници предметне наставе: Јоксимовић Милена и Крповић Небојша. На часу је практично обрађена наставне јединица: Минералне материје. Дневне потребе хране.

Ученици су сами израчунали дневне потребе хране на основу претходно стечених знања, определили се за јела са копривом која је богата минералним материјама (Ca, K, Mg, Fe, Zn, Mn, Cu), сиром и павлаком ( богати протеинима и мастима, витамином D), пројиним брашном, јајима, тиквицама ( извори осталих витамина, беланчевина и угљених хидрата).

Знања из Куварства су користили за одабир одговарајућих јела од коприве и производа од млека, за израду норматива за одабрана јела, као и за припремање истих. Приликом припреме јела, сам рад је контролисао професор Куварства, давао сугестије и  пружао стручну помоћ.

 

Небојша Крповић (Куварство) и

Милена Јоксимовић (Наука о исхрани)

 

 

ИНДЕКС ИСХРАЊЕНОСТИ ( БМИ )

БМИ = ТМ /

ТЕЛЕСНА МАСА  ( ТМ ) ОДРЕЂУЈЕ СЕ ПОМОЋУ МЕДЕЦИНСКЕ ВАГЕ И ИЗРАЖАВА СЕ У КИЛОГРАМИМА

ТЕЛЕСНА ВИСИНА ( ТВ ) ОДРЕЂУЈЕ СЕ ПОМОЋУ ВИСИНОМЕТРА И ИЗРАЖАВА СЕ У ЦЕНТИМЕТРИМА

Поводом недеље здраве хране .математичари су учествовали у одређивању и мерењу индекса исхрањености. Анкету сам  радила у  једном одељењу из четврте године. Ученици су ми давали своје податке тј своју тежину и висину и на основу ова два податка сам одређивала индекс исхрањености. На основу резултата и дате табеле сам им читала да ли су више или мање гојазни или су у граници нормале. Резултати су били задовољавајући, сви ученици су били у граници нормалне исхрањености само су два ученика  били на доњој граници за предгојазност. На основу ове табеле професорка биологије и професор куварства су држали предавање о здравој исхрани.

Јасна Прљевић

 

У своје наставне јединице су и професорке страних језика, енглеског и француског, успеле да на креативан и занимљив начин обраде тему здраве хране.

Енглески језик – извештај

Француски језик – извештај

 

На часовима агенцијског и хотелијерског пословања у другој и трећој години туристичко-хотелијерских техничара спроведен је низ активности током часова у Недељи здраве хране. Ученици III4 одељења су у склопу модула организовање пословних скупова, представили туристичке манифестације Србије које за тему имају здраву храну. Креативни радови ученика изложени су на централном паноу у холу школе.

Ученици одељења II 4 направили су пано на тему туризам и храна где су представили профил гастрономског туристе и интензитет туристичког доживљаја гастрономских дестинација. Урађена је и презентација на тему гастрономски туризам, коју је током завршне манифестације у холу школе презентовала ученица Јелена Ковачевић.

 

Софија Павловић Луковић

 

 

Професорка Неранџа Јовичић је осмислила час који је уклопила у тему Недеље. Приказан је део припреме који се односи на организацију часа:

 

УВОДНИ ДЕО ЧАСА:

Наставник истиче циљеве часа и наводи иновације које жели да представи на часу. Упознаје ученике са вежбом која ће се реализовати на часу – Прилагођавање хотелске понуде дефинисаним циљним групама поторошача (хотелским гостима).

Мотивише ученике за рад разговором, посредством кога ће се укључити у реализацију конкретне вежбе.

Наставник наводи да хотелски гости/потрошачи најчешће од хотелске услуге/производа желе и  очекују:

–           Оно што су платили.

–           Нешто ново, нешто неочекивано, нешто што ће памтити, нешто о чему се прича.

–           Хотелску понуду која пружа доживљај.

 

ГЛАВНИ ДЕО ЧАСА:

Инфо блок:

– Наставник наводи и објашњава циљ пословања хотела – Добит на бази задовољења потреба хотелских гостију;

– Дефинише тржишне сегменте тражње (циљне групе потрошача);

– Објашњава задатке менаџмента хотела;

– Наводи хотелске пакете који се нуде хотелским гостима.

 

Вежба: Прилагођавање хотелске понуде дефинисаним циљним групама поторошача

(хотелским гостима)

*Ученици задатак раде израдом паноа који је прилагођен обележавању тематске недеље посвећене здравој исхрани.

Циљ вежбе: Практично повезивање и примењивање раније стечених знања у изради конкретне вежбе.

Наставник формира три интерактивне групе – ( 4 до 5 ученика у групи).  Свакој формираној групи даје задатак и потребна упутства; Приликом креирања понуде ученици треба да буду креативни и иновативни;Ученици у оквиру групе треба да поделе активности везане за израду задатка, затим да се консултују и договоре око креирања понуде.

 

Задаци:

 

Прва група:

Креирајте хотелску понуду дефинисаној циљној групи поторошача (хотелским гостима).

Понуду обликујте на паноу.

 

Циљна група: ПОРОДИЧНИ ГОСТИ (родитељи + 2 деце).

 

Понуда треба да садржи:

– Назив хотелског пакета

– Трајање аранжмана

– Садржај хотелског пакета (пансионске и ванпансионске услуге) прилагођен циљној групи.

– Фотографије хотелског садржаја.

 

 

Друга група:

Креирајте хотелску понуду дефинисаној циљној групи поторошача (хотелским гостима).

Понуду обликујте на паноу

 

Циљна група: СПОРТИСТИ

 

Понуда треба да садржи:

– Назив хотелског пакета

– Трајање аранжмана

– Садржај хотелског пакета (пансионске и ванпансионске услуге) прилагођен циљној групи

– Фотографије хотелског садржаја.

Трећа група:

Креирајте хотелску понуду дефинисаној циљној групи поторошача (хотелским гостима).

Понуду обликујте на паноу

 

Циљна група: ДЕЦА НА НАСТАВИ У ПРИРОДИ

 

Понуда треба да садржи:

– Назив хотелског пакета

– Трајање аранжмана

– Садржај хотелског пакета (пансионске и ванпансионске услуге) прилагођен циљној групи

– Фотографије хотелског садржаја.

 

Након обликовања понуде, један ученик из сваке групе презентује рад своје групе.

Наставник и ученици анализирају презентације. Ученици из друге групе постављају питања и износе своје мишљење о презентованом раду.

Наставик износи своје мишљење и општи утисак о практичном раду/презентацијама ученика

ЗАВРШНИ ДЕО ЧАСА:

Заједничко извеођење закључка о значају правилне исхране.

Домаћи задатак:

Ученици урађене паное треба да истакну у школском холу.

Анализа и оцењивање активности ученика на часу.

 

АНАЛИЗА РАДА НА ЧАСУ (допуне и измене значајне за будући рад наставника):

Ученици су реализовали задате задатке по групама и на тај начин дали свој допринос у обележавању

тематске недеље посвећене здравој исхрани.

Прва гупа је прилагодила хотелску понуду циљној групи – спортисти кошаркаши.

Друга гупа је прилагодила хотелску понуду циљној групи – деци на настави у природи.

Трећа гупа је прилагодила хотелску понуду циљној групи – породични гости (родитељи + деца).

Ученици су били активни и мотивисани.

Атмосфера на часу је била радна и весела.

 

Поруке које су ученици послали са часа:

*,,Једини начин да очувате здравље је да једете шта желите, пијете шта не волите и чините ствари које радије не бисте“ – Марк Твен.

 

*,,Разуман се храни да живи, а луд живи само да се  храни и гоји.” – Меша  Селимовић.

 

*„Користи храну која телу прија и активности која га стимулише“ Биотичка.

 

Предметни наставник: Неранџа Јовичић

 

 

 

На часу историје у оквиру тематске недеље здрава храна ученици II 4 одељења су кроз презентације упознати са здравом исхраном кроз различите историјске периоде. Ученица Јована Лојаница припремила је реферат на тему гозба Немањића и на завршној активности у холу школе, облачила је костим средњовековне српске девојке и презентовала припремљену гозбу. Гозбу Немањића за завршну манифестацију припремили су наставници Љубомир Митрашиновић, Нинослав Манојловић, Роса Вукосављевић и Небојша Крповић са ученицима на часовима куварства у кабинету школе. (умесили су погаћу, кували пшеницу, боб, јечам и просо, сервирали закуску са сувим месом имлечним производима, мед, суве шљиве, орасе, и свеже воће).

У позадини на паноу изложен је и рад професорке Бранкице Манојловић на тему исхрана средљег века.

 

Предметни наставник

Весна Кнежевић

 

Поводом Недеље здраве хране на часовима географије и туристичке географије у 2/4, 3/4 и 3/5 представљене су презентације “Географија у служби здраве хране” где су приказани аспекти географских истраживања и досадашњих сазнања из тих предмета али у служби здраве хране. Приказан је рељеф, клима, воде, земљиште и биљни и животињски свет који доприноси развоју и узгоју многих култура, специфичног воћа и поврћа које се може наћи на нашим просторима.  Како кроз те природне услове тако и услове и захтеве становништва које живи вековима на нашој територији. Приказали смо значај географије у савременом животу, и бенефите у учењу туристичке географије. Приказали смо да наше становништво одржава традицију узгајања аутентичних култура. Народ слави претке кроз одржавање туристичких манифестација здраве хране. На манифестацијама се излажу производи, обичаји и приказује се традиција и култура одређених крајева Србије. Нашли смо рецепте традиционалних јела  појединих области (регија). Дали смо и начин њихове припреме. Све смо сјединили кроз хоризонтално учење на часовима Кулинарства, на коме је направљена торта у границама Републике Србије украшене житарицама, воћем и поврћем која су аутентична за одређене просторне целине Србије.

Ученици си приказали велико интересовање за овај пројекат. Занимљиво им је било да повезују досадашње знање и примене га у настави и реалном животу. Као будући Туристички и Кулинарски техничари видели су како и на који начин могу да примене то знање у својим будућим занимањима на конкретним примерима.

 

Предметни наставник:

Јелена Турудић