Plan za zaštitu dece /učenika od nasilja
Plan za zaštitu dece /učenika od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, kao i povećanja saradnje među učenicima i roditeljima, zaposlenima i učenicima i zaposlenima
Donošenjem Zakona o ratifikaciji Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima deteta, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Nacionalnim planom akcije za decu naša zemlja se obavezala da preduzme mere za sprečavanje nasilja u porodici, institucijama i široj društvenoj sredini i obezbedi zaštitu deteta. Radi realizacije ovog cilja irađen je Posebni protokol za zaštitu dece od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u obrazovno-vaspitnim ustanovama (u daljem tekstu Posebni protokol).
Posebni protokol razrađuje interni postupak u situacijama sumnje ili dešavanja nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, ali pruža i okvir za preventivne aktivnostirada unapređenja standarda za zaštitu dece/učenika.
Nasilje je svaki oblik jedanput učinjenog ili ponovljenog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva dece/učenika.
Nasilje može imati sledeće oblike:
- Fizičko
- Emocionalno/psihološko
- Socijalno
- Seksualno nasilje i zloupotreba dece
- Nasilje korišćenjem informacionih tehnologija
- Zanemarivanje i nemarno postupanje
- Eksploatacija
Glavno područje rada: zaštita dece/učenika osnovnoškolskog uzrasta od svih oblika nasilja u školi.
ZADACI ŠKOLE
U školi ćemo kreirati klimu u kojoj se:
- uči, razvija, neguje i podstiče kultura ponašanja i uvažavanja ličnosti;
- ne toleriše nasilje;
- ne ćuti u vezi sa nasiljem;
- razvija odgovornost
- saznanja o nasilju obavezuju da se reaguje
OSNOVNI PRINCIPI
Omogućavanje uslova u školi koji deci i učenicima obezbeđuju život i rad koji doprinose njihovom optimalnom maksimalnom razvoju.
Interes deteta/učenika je primaran u odnosu na interes svih odraslih koji rade u školi ili učestvuju u radu škole
Obezbeđenje poverljivosti podataka i zaštita prava na privatnost deteta i učenika
Učešće deteta/učenika u svim fazama procesa zaštite kroz blagovremena i kontinuirana obaveštenja na način koji odgovara njihovom uzrastu i razumevanju situacije i kroz mogućnost da izraze svoje mišljenje;
CILJEVI PROGRAMA
Opšti cilj je unapređenje kvaliteta života učenika primenom:
- mera prevencije za stvaranje bezbedne sredine za život i rad učenika
- mera intervencije u situacijama kada se javlja nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje u školi
Specifični ciljevi:
- Sprovođenje i negovanje klime prihvatanja, tolerancije i uvažavanja.
- Uključivanje svih interesnih grupa (učenici, nastavnici, stručni saradnici, administrativno i pomoćno osoblje, direktor, roditelji, staratelji, lokalna zajednica) u donošenje i razvijanje programa prevencije.
- Podizanje nivoa svesti svih uključenih u život i rad ustanove za prepoznavanje nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
- Definisanje procedura i postupaka za zaštitu od nasilja i reagovanja u situacijama nasilja.
- Informisanje svih uključenih u život i rad ustanove o procedurama i postupcima za zaštitu od nasilja i reagovanje u situacijama nasilja.
ZADACI U OBLASTI PREVENCIJE
- Upoznavanje sa pravnom regulativom Opštim i Posebnim protokolom
- Izrada Programa za zaštitu dece / učenika od nasilja
- Definisanje uloga i odgovornosti u primeni procedura i postupaka
- Razvijanje i poštovanje bogatstva različitosti i kulture ponašanja u okviru vaspitno-obrazovnih aktivnosti
- Organizovanje obuka za nenasilnu komunikaciju i konstruktivno rešavanje konflikata
- Organizovanje razgovora, tribina, predstava, izložbi, sportskih takmičenja o bezbednosti i zaštiti dece/učenika od nasilja
- Defiinisanje pravila ponašanja i posledica kršenja pravila
- Razvijanje veština efikasnog reagovanja u situacijama nasilja
- Umrežavanje svih ključnih nosilaca prevencije nasilja(savet roditelja,školski odbor,učenički parlament,nastavničko veće)
ZADACI U OBLASTI INTERVENCIJE
- Usklađena i dosledna primena utvrđenih postupaka i procedura u situacijama nasilja
- Saradnja sa relevantnim službama
- Kontinuirano evidentiranje slučajeva nasilja
- Praćenje i vrednovanje vrsta i učestalosti nasilja putem istraživanja, zapažanja i provere
- Podrška deci koja trpe nasilje
- Rad sa decom koja vrše nasilje
- Osnaživanje dece koja su posmatrači nasilja za konstruktivno reagovanje
- Savetodavni rad sa roditeljima
Što se tiče saradnje između zaposlenih, roditelja i učenika svi zaposleni dužni su da istaknu termine konsultacija na oglasnoj tabli u holu. U navedenim terminima sa nastavnicima mogu razgovarati redovni i vanredni učenici i roditelji.
Planirani su i roditeljski sastanci o kojima u dnevnicima obrazovno-vaspitnog rada moraju postojati zapisnici.
U Školskom odboru i Savetu roditelja roditelji imaju aktivnu ulogu i mogućnost učešća u donošenju odluka.
Učenici imaju svoje predstavnike u Školskom odboru, Aktivu za razvojno planiranje, Timu za samovrednovanje i Timu za borbu protiv nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
Po dvoje učenika iz svakog odeljenja čini Učenički parlament. U saradnji sa koordinatorom iz redova zaposlenih i predmetnim nastavnicima učestvuju u organizaciji raznih humanitarnih akcija i predavanja na teme trgovine ljudima, zaštiti od virusa HIV, štetnosti upotrebe psihoaktivnih supstanci…
Po potrebi se rešavaju (eventualni) problemi učenika vezani za ocene i izostajanje iz škole na sastancima kojima prisustvuju učenici, njihovi roditelji, razredni starešina, pedagog i direktor škole.